Mistä yhdessä tekeminen lähtee? Hyvä aloitus on se, että ehdotukset otetaan vastaan niin, että ajatellaan ’JOO! Miksipä ei? Voimme hyvinkin lähteä tuohon mukaan. Miten se voisi tukea oppimista? Voisiko se liittyä vuoden teemaan? Tukeeko se yhteisesti sovittuja tavoitteita? Mitä kysymyksiä, ajatuksia ja tutkittavaa siitä syntyisi?  Voisiko tämä ehdotus onnistua, jos toteutamme sen yhdessä?’

On merkityksellistä sanoa ’kyllä’.

Jos joku vanhemmista, lapsista tai henkilökunnasta on nähnyt tai kokenut jotain kiinnostavaa, hän voi kertoa siitä toisille. Juuri meneillään oleva taidenäyttely voi hyvinkin mahtua päiväkodin seuraavan viikon ohjelmaan, kiinnostavan ihmisen voi pyytää käymään päiväkodissa ja lapset voivat esittää hänelle kysymyksiä. Tutustumisen arvoinen paikka kaupungissa voi olla retkikohteena vaikka koko päiväkodille.

Eli: kun tiedetään mitä halutaan, mietitään, miten sen voisi toteuttaa?

Yhdessä tekeminen lähtee siitä, että kaikkien ideoita kuunnellaan. Jos vanhemmat huomaavat, että heidän ehdotuksiaan arvostetaan, niin yhtäkkiä havaitaan, että vuoden teemassa ja asioiden eteenpäin viemisessä on mukana iso joukko ihmisiä.

Mitä ehdotuksia Vironniemessä on otettu käyttöön? Niitä on satoja, isompia ja pienempiä. Osa on toteutettu kerran, toisista on tullut pysyviä perinteitä. Pyöräretki kaksi kertaa vuodessa lähti lasten ehdotuksesta. Ikäryhmien yhteiset soppaillat, joissa perheet, henkilökunta ja lapset valmistavat yhteisen aterian, oli vanhempien ehdotus. Tällä viikolla oli taas lasten kokous, jossa lapset ehdottivat uusia juttuja, mitä voisi tehdä yhdessä. Teemana kokouksessa oli rohkeus.

naytelu2
Viskarit ja Eskarit Messages – näytelyyssä (2017)

Toinen esimerkki tältä viikolta oli käynnin järjestäminen kahden päiväkotilaisen äidin taidenäyttelyyn. Se tuo omalta osaltaan virikkeitä myös lasten omaan maalausprojektiin, jossa työstetään kuvaa omasta lempilelusta. Myös lentävät matot, joista kerrottiin aiemmin tässä blogissa, saivat alkunsa vanhempien liikkeelle panemasta yhteisestä keskustelusta.

Hyvän päiväkodin tunnusmerkkeihin kuuluu herkkyys sille, mikä juuri nyt on ajankohtaista ja tärkeää, kyky huomata ympäristön tapahtumia ja ottaa ne käyttöön. Ollaan joustavia siinä, että lasten ja perheiden tarpeet tulevat huomioiduiksi ja käytetään aikaa niin, että se edistää haluttuja asioita. Kun korvia ja silmiä onkin kymmeniä ympäri kaupunkia, yhteisestä elämästä tulee paljon rikkaampaa ja ovet avautuvat moniin paikkoihin, joita ei yksin olisi tullut löytäneeksi.

Tekstin kirjaili Veera

Mainokset