Miten vettä voisi mielestäsi tutkia? Mitä ajattelet vedestä?

Vettä voi tutkia suurennuslasilla, maistamalla, periskoopilla, tai laittamalla sormen sinne. Voi myös kerätä vettä purkkiin.

Kun sataa, niin vois laittaa kumpparit. On tosi kiva mennä uimaan, kun sataa.”

Virtsussa koko päiväkodilla on vuosittainen yhteinen teema, jonka ympärille oppiminen ja yhteiset seikkailut rakentuvat. Mukana ovat siis henkilökunta, vanhemmat ja kaikki lapset pienimmistä eskareihin. Tänä vuonna teemana on vesi.

Teema alkaa kesätehtävästä. Lapset saivat kirjeen Kaarlo Koneelta, jossa jokaista pyydettiin tuomaan syksyllä pienessä purkissa vettä päiväkodille. Mukana oli lappu, johon merkitään muistiinpanoja juuri tästä näytteestä. Lapset ovat nyt tuoneet vettä eri puolilta maailmaa: sadevettä, järvivettä, kraanavettä…

Mistä ja kenen kanssa löysit vettä? Miltä se vesi näytti?

Teeman kysymyksiä käsitellään tutkivan oppimisen periaatteilla. Ensin tehdään olettamuksia, sitten tutkitaan.

Mitä ajattelet, että tapahtuu, kun ämpäri täynnä vettä käännetään ylösalaisin?

Myös kysymysten tekemistä opetellaan.

”Aikuisilla ei ole valmiina oikeita vastauksia, vaan tarkoituksena on, että lapset oppivat itse ajattelemaan. Aikuisten tehtävä on saada lapset luottamaan siihen, että lasten omat ajatukset ovat tärkeitä”, eräs Virtsun työntekijä kertoo.

Mutta teema ei ole vain tiedettä ja vastausten etsimistä. Tärkeää on jatkuvasti pitää mielessä: ’Entäs jos…?’

Siitä alkaa seikkailu! Silloin voidaan vuoden aikana päästä jonkin uuden mahdollisen äärelle, eläytymisen ja kokemusten kautta. Sinne johdattavat kuvitteluleikit, innostaminen pohtimiseen, mattomatkat, taide-elämykset…

Varhaiskasvatuksessa ei ole tärkeää pysyä konkretiassa, vaan innostua ja heittäytyä mukaan.

Päiväkodin työntekijä jatkaa: ”Retket ovat tosi tärkeitä teematyöskentelyn kannalta. Täytyy mennä oikeasti asioiden äärelle. Kokemuksellisuus ja kaikkien aistien käyttäminen on olennaista. Päiväkodin läheltä Tervasaaresta olemme valinneet rannan, jossa koko päiväkoti käy yhdessä monta kertaa tämän vuoden aikana. Mitä siellä tapahtuu ja tehdään, tarkentuu vielä vuoden aikana. Lisäksi eri ikäryhmillä on ’omia’ rantoja, esimerkiksi nelivuotiaat nestorit käyvät Mustikkamaalla. Sisälle päiväkotiin taas on suunnitelmissa rakentaa vedenalainen maailma.”

Mutta mikä on hyvä teema? Ja miksi yhteinen teema kaikille?

Aiempien vuosien teemoja ovat olleet mm. jäljet, kivet, ääni, paikka… Teema voi olla monivuotinenkin. Ääni-teemaa käsiteltiin kolme vuotta ja siihen mahtui niin yhteistyötä oopperan kanssa, lasten tekemää äänitaidetta Rautatieasemalla kuin improvisaatiotyöpajaa päiväkodin pajalla.

Kun teemaan oikein heittäytyy, se saattaa viedä myös ulkomaille. Esimerkiksi viime vuoden ”Mitä tehtäis?” teeman osana eskareilla oli lasten keksintöpaja, joka toteutettiin vanhempien avustuksella. Kierrätyskeskuksesta saadusta romumateriaalista syntyi mm. kutituskone, lennokin lennättämiskone ja kirjan lukemiskone. Eskarimatkalla Virossa tutkimista jatkettiin virolaisen lastenkirjahahmon Keksijä-Lotan kylässä Lotte-maassa – tiesittekö muuten että Skype on virolainen keksintö?

Tekstin kirjaili Veera – Kuvassa Kaarlo Kone ja Meri Harakka vastaanottavat ja tutkivat kesätehtäviä

Mainokset